pendik escort ataşehir escort
Restbet Restbet üye ol Restbet giriş Restbet kayıt Restbet canlı bahis Restbet yeni adresi
Permalink:    
درباره پرونده
طراح و برنامه‌نویس: امیر فکرآزاد [ای‌میل]
طراح لوگو: رضا عابدینی [سایت] [ای‌میل]

نویسندگان:
Permalink:   بازگشت به فهرست مطالب این شماره
من این همه نیستم یک دقیقه سکوت
اشکان خیل‌نژاد
«دل بی‌دوست درخت بی‌ثمر است»
حضرت علی (ع)

بسیاری از روانشناسان و جامعه‌شناسان داخلی و البته گروه کثیری از دوستان و آشنایان، همگی حین بحث و جدل حول موضوع هنر متفق‌القولند که اصل خطیر تفاوت یا همان متفاوت‌بودن فقط و فقط منوط به نوع اندیشیدن در کار هنری است و بس. آنان مدام ابراز می‌دارند هنرمند ناب کسی است که بتواند به هنگام خلق اثرش نقطه یا نکته‌ای شخصی به جهان مخلوقش ضمیمه کند که کاملاً بارز و البته به دور از کلیشه‌ها و سبک‌هایِ جاری روز باشد. تأکید جمعیت فوق بر اصل هنریِ کاملاً شخصی است که هنرمند مبدع آن است و شبیه به هیچ‌کدام از آثار هنرمندان قبلی و حتی بعدی نیست، این شاید همان روح فردگرایی قرن اخیر (به شکل هنرمندانه‌اش) محسوب شود (که بعید هم نیست البته). این اساتید در اکثر مواقع در برخورد با هنرجویانِ جویایِ نامِ جوان که اندکی ذائقه‌ی بصری غیر آشنا دارند، با فاصله می‌ایستند و مدام آن‌ها را مورد سرزنش و بی‌مهری قرار می‌دهند و اندوخته‌های خود را از آنان دریغ می‌نمایند و حتی انگِ جوجه‌آرتیست یا روشنفکر اضافه‌کاری نیز به آنان می‌زنند، آن هم فقط به این خاطر که این نوجویان، علاوه بر رعایت اصل فوق‌الذکر (یعنی رعایت تفاوت در محتوای هنر) سعی در تغییر فرم زندگی را نیز دارند؛ مثلا در بارزترین شکل در نوع لباس‌پوشیدن و انتخاب مکان‌های تفریحی و انجام سرگرمی‌هایشان، و نمونه‌های عینیت‌یافته‌ی این واقعه، عینک‌های سایز بزرگ مربعی‌شکل را شامل می‌شود و همین‌طور لباس‌های گشاد و رنگی‌رنگیِ جمعه‌بازار و همچنین پاتوق‌کردن کافه‌های شلوغ و گپ‌زدن با آدم‌های مشابه خود پیرامون هنر معترض و آلترناتیو و غیره.

من در اینجا قصد جبهه‌گیری نسبت به غرب‌زدگی نوع دوم و یا حتی فرتوت‌شمردن دسته‌ی اول را ندارم و اصلاً هم در پی ارزش‌گذاری‌های مرسوم بر آن‌ها نیستم، ولی به عنوان شخصی که نظاره‌گر دو تفکر متضادِ موجود است می‌خواهم بگویم واقعاً جامعه و مردمِ یکنواخت ما بیشتر نیازمند تغییر و متفاوت‌بودن در فرم و ظاهرند تا محتوا و اندیشه (حتی در شکل افراطی)؛ چرا که همه‌ی کسانی که خالق و بعضاً درگیر فعالیت‌های هنریند، در هر سطحی -از دانشجو گرفته تا پیشکسوت و اشخاص مطرح شاخه‌های هنری- همگی خواسته و ناخواسته به نوعی در محتوا با هم تفاوت و عدم اتفاق نظر دارند. که خب البته بدیهی است؛ چرا که اندیشه‌های آنان اصلاً یکسان و مشابه نیست و هر کدام با تجربیات و معلومات و فیلتر ذهنی مجزا به واسطه‌ی محیط تعلیم و تربیتشان رشد و نمو کردند و این اتفاق هم -یعنی تفاوت محتوا- در آثارشان با کمی ظریف‌بینی مشهود است.

ولی قضیه در مورد فرم‌گرایی و ذائقه‌ی ظاهری و بصری مقداری فرق دارد. ما امروزه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که در عام‌ترین شکل فرمیک -یعنی لباس‌پوشیدن- همه شبیه همند و مدل‌های مو، مارک لباس‌ها و حتی رنگ چهره‌شان به‌شدت تحت تأثیر یک ایده‌ی کلیِ وارداتی است و هیچ‌کس آن‌طور زندگی نمی‌کند که از دیگران تمییز داده شود. اگر توجه کنید می‌بینید مکان‌های تفریحی، نوع سیگارکشیدن و مدام یک کار روزمره را انجام‌دادن مردم هم بسیار شبیه هم شده و خلاقیت و ابداعی در آن هویدا نیست؛ مثلاً ما همان رفتار و کارهای عرف و مورد پسندی را می‌کنیم که پدران و مادران ما در این سن از خود بروز می‌دادند (چه بسا تنزل هم کرده باشیم). اصلاً نمی‌خواهم با رویکرد سیاسی و یا حتی شعار آزادی دادن مسأله‌ای را القا کنم، فقط می‌خواهم بگویم ابداً زشت و منفور نیست که این روحیه‌‌ی متفاوت‌بودن رفتاری و فیزیکال را در جامعه ببینیم و چه بسا که منجر به تنوع و کثرت ایده هم بشود. شما تصور کنید ما همان‌طور که در آموزه‌های هنریِ خود از طفولیت می‌آموزیم که دیدگاه‌های شخصی و منحصربه‌فرد داشته باشیم، از دوران دبستان -به جای یونیفورمِ یک‌رنگ- به ما اجازه‌ی انتخاب شخصی و پرورش روحیه‌ی فردگرایی در رفتار را بدهند.

ما از دوران کودکی باید در نوع لباس پوشیدن و انتخاب طیف‌های رنگی خاص و البته ابداعی و در پی آن کارهای روزمره جسارت داشته باشیم و آن‌طور که به روحیه و کاراکترِ ما نزدیکتر است اقدام کنیم. مطمئن باشید پس از به‌فعل‌رسیدن این جریان، خیل زیادی از افراد که اصلاً با مقوله‌ای به نام هنر سر و کار ندارند به شدت خلاق‌تر و مفیدتر زندگی می‌کنند و دست به ابداعاتی هرچند کوچک در زندگی شخصیشان می‌زنند و در ادامه ما شاهد آن خواهیم بود که افراد جامه سرزنده، مبدع و پویاتر می‌شوند، چه در فرم و چه در اندیشه.
إن شاءَاللهُ تَعالی وَحدَهُ العَزیز
واَلحَمدُلِلهِ رَبِّ الَعالمین
وَالصّلاةُ علی مُحَمّد و آلِه و اَصحابِهِ أجمَعین
بیست و نهم جمادی الثانی ۱۴۳۱
اشکان خیل‌نژاد
نظرات (۳)