pendik escort ataşehir escort
Restbet Restbet üye ol Restbet giriş Restbet kayıt Restbet canlı bahis Restbet yeni adresi
Permalink:   بازگشت به فهرست مطالب این شماره
سه‌ی شب موسیقی موزه یا موسیقی ماندگار
حامد اوصانلوی
«جنگ اول به از صلح آخر»؛ بگذارید در آغاز مسیر این مقاله را توضیح دهم تا در ادامه وقتتان را آگاهانه صرف کنید.
شروع عجیبی بود برای مقاله‌ی متفاوتی که خواهید خواند: بررسی علل ماندگاری یا عدم ماندگاری موسیقی در زمان. برای آغاز گذری خواهیم داشت به مقاله‌ی دو شماره‌ی پیش (جنیس جاپلین) که در ارتباط با موسیقی‌های کپک‌زده نوشتم؛ در آن جا اشاره کردم به موزه‌ای‌شدن بیشتر آثار قدیمی -تنها قابل شنیدن بر اساس بررسی تاریخی-.‌ اما چرا این اتفاق رخ می‌دهد؟ پاسخ چیزی‌ست که در ادامه در جستجوی آنیم:

اساس موسیقی پس از دوره‌ی مدرن و ایجاد موسیقی‌ای به نام «pop» به‌کلی دگرگون شد. منظور از این موسیقی موسیقی کلام‌دار خارج از پیچیدگی‌های اصول کلاسیک -نه دوره‌ی کلاسیک- است. برای ساختن اثری در این سبک شما نیاز ندارید که مثلاً پارلاتی و کانتاتی در حد بالا بدانید -تئوری موسیقی-؛ برای همین هر کسی با داشتن اطلاعات مقدماتی موسیقی و البته ذوق هنری توانست در عرصه‌ی موسیقی وارد شود و این خود به علت شرایط زمانی بود؛ مثلاً نیاز به موسیقی در بار‌ها و برای کسانی که شاید موسیقی را برای پس‌زمینه می‌خواستند، پیداشدن اقلیت‌هایی چون سیاهان با سبک‌های موسیقایی که ریشه در فرهنگ خودشان داشت و ارتباطی با هنر موسیقی تا آن دوران نداشت. این اتفاق فرخنده باعث شد موسیقی از نوه‌ی اعصار بودن و وابستگی به اصول پیشینیانش به فرزند زمانش تبدیل شود؛ یعنی با این نگرش، موسیقی تحت تأثیر فرهنگ مردم عصر خود ساده، پیچیده، شاد، روان، زمخت و... می‌شد. شاید این انتقاد بر من وارد باشد که موسیقی کلاسیک نیز قطعاً مشمول مردم عصر خود بوده است. این درست است اما ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد؛ اولاً در آن اعصار به خاطر ساختار پیچیده‌ی موسیقایی که در بالا اشاره شد، موسیقی در ادامه‌ی مسیرش به مرور به صورت کوهی ارتفاع می‌یافت و شما ضمن فرزند زمان بودن مجبو بودید به آن اضافه کنید تا در قله قرار بگیرید، ثانیاً باید دقت کرد موسیقی پاپ فرزند نیمه‌ی دوم قرن بیستم -با تقریب- یعنی عصری که به سرعت چیز‌ها اعم از مردم، فرهنگ، دیدگاه‌ها و... تغییر می‌کرد در نتیجه شاید دیگر ثبات چندانی وجود نداشت تا اصولی بتوان تدوین کرد. و مهم‌تر از آن پیشرفت ادوات موسیقی بود؛ ادوات موسیقی با کمک تکنولوژی و ظهور تجهیزات الکترونیک روزبه‌روز امکانات صوتی بهتری را در اختیار تنظیم‌کننده قرار داد و این به معنی کهنه‌شدن در گذر زمان موسیقی اعصار پیشین شد. اما در موسیقی کلاسیک به صرف پیچیدگی‌های زیاد فنی، اثری از عصر ویکتوریایی با رعایت آن‌ها هنوز هم می‌تواند برای شنونده‌ جذاب باشد در حالی که موسیقی پاپ بنا به ماهیت خود این پیچیدگی‌ِها را ندارد. این یعنی موسیقی «frank sinatra» اکنون شاید به نظر شنونده لوس به نظر برسد و...

اما در جریان شکل‌گیری موسیقی دهه‌ی نود شاید بتوان گفت موسیقی ساده‌تری عرضه شد و این خود یک نقطه‌‌عطف بود؛ به این معنی که با بررسی روند موسیقی راک در گذر زمان می‌بینیم موسیقی به سمت پیچیدگی‌ می‌رود و اوج آن را می‌توان در متال‌های دهه‌ی هشتاد و ظهور سبک‌هایی چون «Thrash metal» ،«Death metal» ، Progresive metal» و... دید در حالی که در دهه‌ی نود موسیقی ساده‌‌ی پانک با اسانسی تازه به ظهور می‌رسد و حتی متال‌هایی که در ادامه می‌آیند پیچیدگی‌های اسلاف خود را ندارند. مانند «Industrial metal» و نیومتال‌ها که باید پذیرفت بیشتر از سرعت و ضرب موسیقی متال استفاده می‌کنند تا سایر المان‌های آن. و در حقیقت باید گفت آخرین سبک قربانی دهه‌ی هشتاد به خاطر روند نزولی المان‌هایی چون پیچیدگی‌ها، تکنیک و... در گذر زمان محفوظ خواهد ماند این سبک یا سبک‌ها «Death metal» ،«Progresive metal» ،‌«Death meatl-Progresive»، «Technical Death metal» و... هستند. هنوز می‌توان عمق موسیقی را جدا از دهه‌ی هشتاد در اوج آن در گروهی چون «Death»،« DeniedontrolC» و «Dream theater» و امثال آن دید. شاید بتوان به عنوان اسلاف خلف‌تری از «Flames In» و هم‌ردیفانش نام برد و یا حتی رویکرد بازگشت به عصر طلایی دهه‌ی هشتاد گروه‌هایی چون «Metallica» و «Megadeth» اشاره داشت اما دست‌کم تا امروز سبک‌های نام‌برده حلقه‌های مفقوده‌اند و به نظرم در گذر زمان بنا به برهان‌های بالا از موزه‌ای‌شدن در امان خواهند بود... تا کسانی که باشند گفته‌ی مرا تصدیق یا رد کنند.

برای احترام به خواست برخی از دوستان دوباره آهنگی از خودم در این شماره قرار دادم. نام اثر «شازده کوچولو» ست و در استودیوی شخصی و داغون یکی از دوستان به صورت ماکت کار -دموی کار- ضبط شده است. لطفا نظراتتان را در موردش برایم کامنت کنید. مرسی.
نظرات (۱۴)