pendik escort ataşehir escort
Restbet Restbet üye ol Restbet giriş Restbet kayıt Restbet canlı bahis Restbet yeni adresi
Permalink:   بازگشت به فهرست مطالب این شماره
ضد حذف در آثار زدبازی
امیرحسین هاشمی
بعد از انتشار آهنگ «تابستون کوتاهه»، مخاطبان زدبازی دچار افزایش کنترل‌نشده‌ی جمعیت شدند. اگر قبلاً مخاطبان محدود آن با هدفون و در تنهایی آهنگ‌های دارای الفاظ رکیک زدبازی را گوش می‌دادند، حالا دیگر نمی‌شد قول داد که این آهنگ‌ها به گوش کسانی مثل مادر و پدرها نرسد. اعضای زدبازی به‌خوبی متوجه این موضوع شدند و از آن به بعد، آهنگ‌هایشان را یا کاملاً خالی از واژه‌های بی‌ادبانه تولید کردند و یا اگر استفاده از آن کلمات اجتناب‌ناپذیر بود، دست به «حذف فیزیکی» زدند:

برنامه چیک‌چیک‌بومه یا که تیریپ [...]؟ اگه تیریپ [...] که ماها می‌ریم خونه، هی... [گوش کنید]
لبات تپل و داغن، امشب برام فوق‌العاده‌ن، به من این قولو دادن بعد از اونا بیا [...] و دامن [گوش کنید]

اعضای زدبازی به خاطر آگاهی از این موضوع که رسانه‌شان ظرفیت‌های مخصوص خودش را دارد، گونه‌ای خاص از حذف را به کار بردند. در حذف‌های زدبازی با قرینه‌ی لفظی و معنوی سروکار نداریم. زدبازی بخش‌های نامناسب تکست‌هایش را بر اساس قرینه‌های موسیقایی و همین‌طور فضاسازی ورس‌ها حذف می‌کند. به‌کاربردن چنین حذفی در یک نوشته اصلاً تعریف نمی‌شود، با این حال حتی در صورتی که چنین حذفی در نوشته قابل تصور می‌بود، نمی‌توانست عملی شود. چرا که آن‌جا (یعنی نوشته) با موسیقی کلام به معنای مورد استفاده‌ی زدبازی مواجه نیستیم و البته حذف فیزیکی در آن‌جا معنایی ندارد. بهترین نمونه‌ی این حرکت را در ورس اول «زندگی منه» می‌بینیم:

هر جا میام دافا می‌دن شماره بد به من، مثل یه مشت گشنه‌ی خمار دربه‌در، ولی نمی‌خوام بشم دچار دردسر، فرداش بگن سهراب دوباره اهم اهم اهم [گوش کنید]

حالا با اطلاعاتی که از قافیه‌های رپ داریم، می‌توانیم الگوی مصوتی قسمت حذف‌شده را پیدا کنیم:
«شماره بد به من»، «خمار دربه‌در»، «دچار دردسر»: o/ā/e/a/e/a. از چهارمین قافیه هم نصفش معلوم است. از سه هجای باقی‌مانده، سومی دور از ادب است و به جای دو تای اول می‌شود گذاشت «بچه».
دقت کنید که در این قحطی قافیه، این قافیه‌ها در آثار زدبازی اول تولید می‌شوند و بعد انگار رویشان ماژیک سیاه کشیده می‌شود، نه این‌که آن زیر هیچ چیز وجود نداشته باشد.
نظرات (۲۸)