pendik escort ataşehir escort
Restbet Restbet üye ol Restbet giriş Restbet kayıt Restbet canlı bahis Restbet yeni adresi
Permalink:   بازگشت به فهرست مطالب این شماره
سه‌ی شب تپانچه‌ها بر علیه رزها
حامد اوصانلوی
در اواخر دهه‌ی هشتاد قرار داریم و اوایل دهه‌ی نود؛ گروه «Guns’N Roses» با دو مرد شماره‌ی یک «Axl Rose»، «Slash» مخاطبین مشخصه‌داری پیدا کرده است. به نظر می‌رسد دوباره گروهی از جنس سبک‌ساز گروه‌هایی مثل «Rainbow» را شاهدیم؛ یک مشخصه‌ی قابل تشخیص هنری. اما اتفاقی از همان جنس فروپاشی این گروه‌ها به وقوع می‌پیوندد؛ دو پادشاه در یک اقلیم نمی‌گنجند. گروه بزرگ، نوازنده‌های بزرگ و آهنگ‌سازان بزرگ به زودی به خودآگاهی می‌رسند و دیگری را بر نمی‌تابند. حالا ما شاهد فروپاشی گروه بزرگی هستیم که برای ادامه‌ی سبک خود خط واحدی نمی‌یابد و گروه از هم می‌پاشد...

هفده سال بعد:
Slash با گروهی متشکل از تقریباً تمام اعضای گروه GunS’N Roses زیر نام «Velvet Rovelver» آمده است تا اثبات کند یکه‌تازی او گروه را پیش می‌برده است. و حالا دوباره Axl Rose زیر همان اسم GunS’N Roses گروه را با ترکیبی جدید به میدان می‌آورد تا ریاست خود را بر گروه اثبات کند...

در مقایسه‌ی این دو گروه ما با دو سبک مواجه نیستیم. به تعبیری با دو برداشت از یک سبک موسیقی مواجهیم. هیجان آهنگی مانند: «paradise city» با کلاسیک‌نمایی چون «November rain» هر دو از گروه GunS’N Roses؛ این که کدام بهتر از دیگری‌ست به سلیقه‌ی مخاطب باز می‌گردد. بر آنم تا المان‌های خاص هر یک را بیرون بکشیم. با شنیدن آلبوم‌های velvet rovelver نقاط مثبتی خواهیم یافت از جمله: ملودی‌های نو و جلب‌توجه‌کننده‌ای که خواننده می‌خواند، به خصوص در غیر تکرار شونده‌ی آهنگ، نکته‌ای که ما را به یاد برخی آهنگ‌های GunS’N Roses می‌اندازد، در آهنگ‌های خط بیس آهنگ‌ها شنیده می‌شود و عموماً ملودی‌های شکیلی است نه صرفاً بیس پوششی؛ دقیقاً یکی از مشخصه‌های گروه GunS’N Roses، آنان حتی از خواننده‌ای با رنگ صدایی شبیه خواننده‌ی گروه پیشین خود Axl Rose استفاده می‌کنند. آنان هر دو تکنیک‌های صدایی خاص خود را دارند و -منکر توانایی‌های او نیستم- اما جنس صدا و تکنیک‌ها مشابه‌اند. اما در مقابل ضعف‌های ناراحت‌کننده‌ای باعث می‌شود به حال این گروه سابق منهای مرد اول پیشین حسرت بخورید. برای نمونه در دو آلبوم گروه که قرار است در آن‌ها یک هاردراک کلاسیک و اصیل را با لذت ببلعیم، صدا‌ها مانند گروه‌های جدید اعم از گیتار بیس و گیتار الکتریک از اکو افتاده‌اند. صدای خواننده حجم ندارد و دقیقاً مناسب همان بی‌اکویی ساز‌هاست، به شکلی که گویی گیتاریست سریع سیم‌ها را خفه می‌کند تا نویز ایجاد نشود. اما چیزی که در گانز منجر به محبوبیت گیتاریست طغیانگرش می‌شد همان صداهای کشدارش بود و بعد -از یاد نبریم که- گروه هنگامی که موسیقی‌ای در سبک قدما را می‌نوازد این آشنایی‌زدایی طرفداران کهنه‌تر را می‌رنجاند و این یعنی سفت‌ترکردن درام و در نتیجه ایجاد صدای درام گروه‌های پانک ایده‌ی خوبی نبوده است که به بار نمی‌نشیند -این گروه بر خلاف گروه پیش موفق به بردن جایزه‌ی گرمی شده است اما بارها گفته‌ام من نقد خودم را دارم آنان هم- در مقابل این سکوت هفده‌ساله‌ی Axl Rose گروهش همان طور که با گیتاریست بزرگ گروه سر آن درگیر شده بود مدرن شده است صداها از افکت‌های نو بهره می‌برد. او آشکارا ابایی ندارد سنت‌های گروه را بشکند. استیل سلو‌های گروه که پر سر و صدا و ملودیک بود تبدیل به صداهایی در مایه‌ی استیل امثال «joe satriani» و «brayan mey» شده است. صداهایی کامپیوتری و کیبوردگونه. گیتار گروه جای خود در برخی نقاط را به ساز‌هایی همچون سیتی سایزر و پیانو داده است. آهنگ‌ها حتی گاه به موسیقی صرف الکترونیک می‌رسد. اما چرا این نوآوری‌ها به اعصاب شنونده فشار نمی‌آورد ؟ گروه این نوآوری‌ها را هماهنگ با سایر المان‌هایش پیاده کرده است، به طوری که حتی منجر نشده گروه آهنگ‌هایی با سبک تکراری پیانوهای Axl Rose نداشته باشد و حتی با آهنگی گیتارمحور، گیتاریست پیشین را مورد عنایت قرار ندهد. تنوع آهنگی معیار دیگری‌ست که این گروه دارد اما گروه گیتاریست اخراجی ندارد، به گونه‌ای که با وجود زیبایی، آثار گروه پس از مدتی ملال‌آور می‌شود. اما گروه Axl Rose از تنوع حسی مناسبی برخوردار است. طرفداران گروه راضی‌اند و حتی بیسیست سابق گروه ابراز تمایل کرد دوباره با Axl Rose همکاری کند. گیتاریست سابق بار‌ها و بار‌ها در طول آثار جدیدش از ریتم‌هایی با مکث‌های مشخص استفاده می‌کند اما گروه گانزنرزز جدید به کار‌های خود تنوع می‌دهد و... در پایان توصیه می‌کنم حتماً البوم جدید گانزنرزز را بشنوید و به یاد داشته باشید شنیدن آلبوم ولوت روولور هم خالی از لطف نیست و چون این دومی کمتر شناخته شده است به یکی از اثار راک بندر گروه گوش می‌دهیم.
نظرات (۲۶)