pendik escort ataşehir escort
Restbet Restbet üye ol Restbet giriş Restbet kayıt Restbet canlı bahis Restbet yeni adresi
Permalink:    
درباره پرونده
طراح و برنامه‌نویس: امیر فکرآزاد [ای‌میل]
طراح لوگو: رضا عابدینی [سایت] [ای‌میل]

نویسندگان:
Permalink:   بازگشت به فهرست مطالب این شماره
ساز ناکوک و باقی قضایا
سپینود ناجیان
تقریبن خیلی چیزها از وقتی شروع شد که بچه‌ها جلوی پدر و مادرها، تمام قد ایستادند و دیگر اطاعت نکردند. و آخرهای دهه‌ی پنجاه میلادی بود. و تأثیرگذار هم بوده. همه‌جا هم بوده. توی اروپا فرانسویان سردمدارش بودند و امریکا هم خودش بوده. این فقط یک مقدمه است. مقدمه‌ای که در تاریخ سینماها می‌خوانیم برای ورود به موج نوی سینما یا در ادبیات در ابتدای نسل بیت و در موسیقی برای ورود به نسل عصیان و نسل ووداستاک. همه‌ی این‌ها هم قابل گوگلیدن هستند. نظر من را بخواهید بروید و جست‌وجو کنید تا بدانید براتیگان از کجا آمد، ریشه‌ی پینک فلوید و جیم جارموش کجاست.

اما چیزی که این‌جا مهم است تقارن و نزدیکی این اتفاقات است با سال ۳۲ شمسی و نسل بعد از آن که اصولن خیلی شکست‌خورده و درب و داغان بودند. دهه‌ی چهل نازنینی که آغازگر یک نسل ادبی هنری بودند که بنا به این زنجیره ما الآن روی ویرانه‌های آن ایستاده‌ایم! این را گفتم که بگویم ما دهه‌ی پنجاهی‌ها از پشت چه کسانی بیرون آمدیم. خب قضیه تنها این نیست که بگویم قبلی‌ها چطور بودند و حالا چطورند و هیچ تحلیلی پشت‌اش نباشد. این بین انقلاب شد، جنگ شد. اصلن هامون شد! یعنی آخرهای سال شصت که دهه‌ی پنجاهی‌ها عقل-بِِرِس شده بودند، و دهه‌ی شصتی‌ها هنوز از سینمای کودک استفاده می‌کردند، یک فیلم یک نسل را تکان داد.

ساده بگویم و درگوشی، خیلی‌ها «اتفاقات اخیر» را با مرداد سی‌و دو مقایسه می‌کنند و دهه‌ی شصت را با دهه‌ی چهل. (ببینم شما از این بازی‌های زوج و فرد می‌کنید؟ یعنی این‌که زوج‌ها را دوست داشته باشید و یکی درمیانی‌شان نشانه‌ای بر ارتباط شان و اصلن نشانه باشد؟ خب این هم یک دلیل –آخ آخ صبر آمد...!) خلاصه که در نازنین‌بودن شما اگر شکی هم نباشد، که نیست؛ در توانایی تولید محتوای‌تان تردید بزرگی هست.

و در همین حال خشم‌گین رها بشوید تا شماره‌ی بعد...
نظرات (۶)