pendik escort ataşehir escort
Restbet Restbet üye ol Restbet giriş Restbet kayıt Restbet canlı bahis Restbet yeni adresi
Permalink:   بازگشت به فهرست مطالب این شماره
سه‌ی شب گذری بر رهگذر : یا آلبومی که مرا ترکاند
حامد اوصانلوی
گروه‌های اسکاندیناوی در موسیقی راک و زیرشاخه‌های معاصر تأثیری غیر قابل انکار داشته‌اند؛ این موضوع حداقل در جامعه‌ی خودمان مشهود است. علت این موضوع تأکید بر موسیقی متفاوت و نوعاً خشن آنان است که مشخصاً از عناصر زیبای موسیقی فولکریک خودشان نشأت یافته.

«passenger» را برای بار اول در وب‌سایت گروه «in flames» به عنوان پروژه‌ی موسیقیایی فرعی خواننده‌ی گروه «anders friden» دیدم. چندان مطلب قابل استفاده‌ای در مورد آن وجود نداشت. اما حالا می‌دانم این گروه از اعضای گروه‌های متال سوئدی برای ایجاد «چیزی که ملودیک‌دث‌متال نباشد، ثرش‌متال هم نباشد. البته آنان تأثیرات ناخواسته‌ای از گروه‌هایی که در آن شاغل بودند گرفتند». نتیجه‌ی المان‌های موسیقی ملودیک‌دث‌متال و متال کور را وارد چیزی در مایه‌های «نیومتال» و «آلترناتیو»های معاصر کردند. گروه تا کنون یک آلبوم منتشر کرده و یک نماهنگ.

معرفی ساده‌ی این گروه دور از اثر بسیار خوب آنان است. سبک موسیقی گروه ترکیبی حیرت‌آور از صداهای دیستورشن گروه‌های آلترناتیو است، به انضمام درامزی در حد یک گروه «سافت راک» و مهم‌تر از آن استفاده از کیبورد در پس‌زمینه‌ی اثر به شکلی که در اغلب آثار هیاهوی زیادی ندارد. نکته‌ی قابل توجه دیگر استفاده از خواننده‌ی بی‌نظیر گروه «in flames» است که به همراه خود ترکیب نخراشیده‌ای از «بروتال‌خواندن» دث‌متال را با خواندن شفاف راک به گروه آورده و... این ملغمه چیزی نو و کامل از کار درآمده، هرچند فروش چندانی نکردند و کار گروه به خاطر مشغله‌ی تمام اعضای گروه در گروه‌های اصلی خودشان تقریباً نامنظم است. موسیقی گروه همانند کارهای دوره‌ی جدید «in flames» مانند یک پک انرژی‌ست. آهنگ‌ها به‌هیچ‌وجه طولانی به نظر نمی‌رسند، شاید «eyes of my mind» استثنا باشد. هر آهنگ چند ایده‌ی خوب دارد که جز همان ادعایی ندارد. دقیقاً نماد موسیقی که در مدت کوتاه بین یک خمیازه می‌توان شنید و بسیار کیفور شد. برای بازترشدن موضوع کافی‌ست دقت کرد آهنگ‌ها در عمل سولوی گیتار آن‌چنانی ندارند. به جای آن و یا استفاده از بریج از ملودی‌های مناسب فضای آهنگ استفاده شده است؛ چیزی که منجر می‌شود شما از فضای تکرارشونده‌های تمام عالی آلبوم خارج نشوید تا ذهنتان مورد فشار درک چیزی نو، ولو زیبا قرار گیرد. نماد سبک خود که برای نگارنده تقریباً اولین برخورد بود. خواننده‌ی گروه اگر از گروه دیگر و معروفش به یاد نداشته باشیم یک شاهکار است. در این آلبوم صدای زیبایش گوش‌هایمان را با بالاپایین‌کردن‌های عصبی و غیراصولیش معترف به آن می‌کند. صدای او از حد یک کودک پاک‌صدا در «eyes of my mind» به خشونت «in reverse » می‌رسد و با تبدیل‌شدن به زمزمه‌های عصبی درونیمان در همان آهنگ در خاطر می‌ماند. حالا دیگر به جرئت می‌توانم بگویم حضور این فرد در هر گروهی می‌تواند نوید شنیدن ملودی‌های نیم‌بند زیبا و جدیدی در قسمت خواندن خواننده باشد، نگاه کنید به تکرارشونده‌ی آهنگ «just the same» و «I die slowly». بی‌هیچ‌شکی شما برای بار اول، تا جایی که من می‌دانم، دارید به موسیقی متالی گوش می‌دهید که خواننده اثری کاملاً کلیدی بر آن دارد.

تأکید آلبوم بر بازی با حس است. فضای مالیخولیایی اثر که با «in reverse» شروع می‌شود و در ذهن جا باز می‌کند. «in my head» در تمام طول آلبوم ادامه دارد گویی فردی با خود درگیر است و در میان اشک‌هایش ناگهان به سمت هدفی نامعلوم شوق می‌گیرد و پر از انرژی می‌شود just the same»»، «for you» در نهایت با یادآوری‌های شخصی و درد محبوبش «circus» و «circles» به یک بعد فلسفی می‌رسد. «eyes of my mind»؛ این یک زیباسازی ادبی نبود، یک چینش هنرمندانه از آهنگ‌ها در آلبوم بود. نکته‌ای که می‌تواند مجموعه‌ای عالی از چند آهنگ را به یک آلبوم معمولی تبدیل کند و برعکس. حتی از نظر موسیقی به تفاوت ساختار آهنگ‌های نیمه‌ی اول آلبوم با زمان طولانی‌تر و آشناتر با آهنگ‌های کوتاه‌تر و روان‌تر میانی و البته پیچیدگی‌های آهنگ‌های آخر با زمان طولانی آهنگ آخر دقت کنید.

در این گروه راک بی‌شک عجیب می‌نماید که مانند گروه‌های «پروگراسیو» ساز کیبورد به این شکل استفاده می‌شود. نگاهی گذرا به آهنگ‌های «in reverse»، «carnival diary» و «cirlces» ظرافت و نقش کلیدی این ساز را در آهنگ‌ها نشان می‌دهد. تمام این نکات یعنی سازبندی محدود اما خوش‌نوا، کار استودیویی عالی، خواننده‌ای بزرگ، آهنگ‌هایی به شکل پک موسیقی می‌سازند. پکی کوتاه اما به‌یاد‌ماندنی. در ادامه این را گوش کنید. ما منتظر آلبوم بعدی خواهیم ماند.

نمره‌ها از ۵
نمره‌ی کلی اثر: ۴.۵
نمره در برابر کارهای مشابه: ۴.۵
خواننده: ۵
کار استودیویی: ۴
نوآوری: ۴
نظرات (۱۷)