pendik escort ataşehir escort
Restbet Restbet üye ol Restbet giriş Restbet kayıt Restbet canlı bahis Restbet yeni adresi
Permalink:    
درباره پرونده
طراح و برنامه‌نویس: امیر فکرآزاد [ای‌میل]
طراح لوگو: رضا عابدینی [سایت] [ای‌میل]

نویسندگان:
Permalink:   بازگشت به فهرست مطالب این شماره
ریخت‌شناسی مسأله‌‌ای دیگر
مصطفی اوصانلوی
آورده‌اند که:
معنی اندر وی به سان دانه است.
شاهد:
[در ادبیات قدیمی ایران سمبولیسم و پیچاندن خواننده از بدیهیات امر به حساب آمده، اصلاً این ایرانیها یک روده‌ی راست در شکمشان پیدا نمی‌شود.
مادر پدر من همه‌ی وسایلشونو ز دبی ابتیاع امر کرده و به تهران منتقل می‌کنند.]

درگیری همگی ما با مسئله ی ده ریشه ی طولانی دارد و توجه به آن هم از روی مقدار استفاده از کلماتی چون نوکیسه، تازه به دوران رسیده، دهاتی ، مادر شوهر ، خواهر زن وقس علی هذا... پیداست. ولی توجه جدی بدین مسئله ی حیاتی را کسی جز سردبیر محترم شروع نکرده بود . ایشان به شایستگی برای اولین بار با نام مسئله ی ده به زیور طبع قلم آراستند. ازینرو دلالیل اهمیت این مسئله برای اذهان عمومی به ویژه در عصر انتخابات بر هیچکس پوشیده نیست.
اما زاویه ی دیگری که هرگز از آن بدین معضل پرداخته نشده بوده نگاه ریخت شناسانه به فرد دهاتی به عنوان ابژه ی عمل دهاتی گریست. اینکه چگونه عمل دهاتی گری در ریخت و قیافه ی افراد بروز می کند و تعامل بین ایندو چگونه است. یکی از متعارفترین راههای ارائه تعریف از چیزی اینست که بگوییم آن چیز چه نیست و مراد از آن مشخص کردن محدوده ی چهره ی شهری باشد. چهره ی شهری با چهره ی یک دهاتی و یا به طور مشخص کرجی تفاوتهای ظریفی دارد که شاید در نگاه اول به چشم نیاید. شهریها دارای پوستی سالمترند در حالی که به دلیل وزش بادهای شدید و نور آفتاب تند در نواحی غیر شهری به سبب کمبود دیوار ها و ساختمانهای بلند و تمیزی هوا چهره ی هموطنان دهاتی و کرجی عموما آفتاب سوخته و یا دارای چروکهای عمیق است نکته ای که باید بدان توجه کرد اینست که در بعضی شهرستانها به خاطر وجود رطوبت بالا دلایل ژنتیکی و همچنین نوع تغذیه شاهد سلامت و یا جلای غیر عادی پوست هستیم. (ناگفته پیداست که کاوش و شکافتن دلایل متعدد این پدیده ها صرفا برای وفاداری به الگوی مشاهده ی علمی بوده ورنه نگارنده به حوصله ی جمع و نگاشته واقف است) این دلایل صرفا دلایلی انتسابی و نه اکتسابی اند در صورتی که مسئله ی ده بیشتر و به درستی یک مسئله ی فرهنگی قلمداد می شده . تاثیر فرهنگ بر چهره یک مبحث گسترده ی جامعه شناختیست و ما در این شماره قصد باز کردن آن را نداریم. اما نکات ظریفی قابل بیانند مثلا دفعات و عادات استحمام نیز در این امر دخیلند. شما حتما به رنگ صورتی عجیبی که بسیاری به دلیل استفاده از کیسه های استحمام بسیار زبر بدان دچار می شوند برخورد کرده اید.( گاهی حتی این دهاتیها ملقب به صورتی می شوند.). مدلهای مو و ریشی که به صورت کور کورانه و فاقد هرگونه احساس زیبایی شناختی از خوانندگان و فوتبالیستهای خارجی و داخلی تقلید می شوند نوع اغراق شده ی تفاوت تاثیر فرهنگ شهری و دهاتی بر شکل افراد است. با این وجود نمونه هایی با غلظت کمتر را خصوصا دربین اقشار مرفه می توان دید. مارک گرایی بی حدو حصر توجه بسیار ویژه به قیمت انواع کالاهای مرتبط با بدن و در معرض دید که گاهی تا لباس زیر هم پیش می شود از این گونه نشانه ها هستند. ممکن است این پرسش مطرح شود که اینها ربطی به ریخت شناسی ندارند در آن صورت خواننده ی این مطلب تا به حال لباس زیر بیرون زده و مارکهای تجاری به عمد تاکید شده را ندیده. عدم تناسب و یا یک تناسب اغراق شده در استفاده ازین وسایل هم نمونه های دیگری از نشانه های یک فرد کرجی اند. برای مثال یک بلیز تنگ زنانه و شورت در معرض دید بر بدن مردی با چهره و رفتاری که تماما سعی در القای مردانگی خویش دارد و یا دختری غرق در محصولات آدیداس و یا مردی شصت ساله با گرمکن گل منگلی در مکانی اداری. مثالها و نشانه ها فراوانند. هر مطلبی هم مرزی دارد اینست که...
و السلام.

نظرات (۲)